Talentscouting in het voortgezet onderwijs: een verhaal uit het hart brengt keuze voor de pabo dichterbij
Vertel leerlingen het echte verhaal: werken in het onderwijs is speciaal. Die boodschap komt bij Suzanne de Zwaan recht uit het hart. Als een van de Talentscouts in de regio Rotterdam bezoekt zij middelbare scholen om leerlingen te interesseren voor de lerarenopleiding, na hun eindexamen of misschien wel later in hun loopbaan. ‘Het gaat mij erom een zaadje te planten’, zegt Suzanne.
Suzanne de Zwaan weet nog precies wat haar hart sneller deed kloppen voor een baan in het onderwijs. Haar lerares geschiedenis op de havo bracht de Eerste Wereldoorlog met veel passie in beeld, met verhalen en attributen als een soldatenhelm. ‘Zij nam ons mee in die wereld. Ik dacht, wow, dit wil ik ook! Het sprak mij aan, de verwondering bij kinderen op te roepen.’
Talentscouts: leerlingen interesseren voor het lerarenberoep
Haar keuze voor het onderwijs pakte goed uit en ze stond jaren met veel plezier voor de klas. Ook nu ze als adjunct-directeur bij OBS de Phoenix in Rozenburg werkt, staat inspireren van anderen nog steeds bovenaan. Vanuit de stichting BOOR werkt ze een dag per week voor Talentscouting, een project van het Rotterdamse programma om het lerarentekort terug te dringen. In Talentscouting werken de Rotterdamse pabo’s van hogeschool Rotterdam en Inholland, Thomas More Hogeschool en vier schoolbesturen samen. Ze trekken langs middelbare scholen om scholieren warm te maken voor het lerarenberoep.
Levendig gesprek
‘We vertellen hoe het echt is om in het onderwijs te werken. Een pabo-student is er ook bij om uit te leggen wat de studie inhoudt. Ik zoek vooral de interactie met leerlingen, zodat er een levendig gesprek ontstaat. Er komt van alles aan bod: of ze al weten welke kant ze uit willen en welke beelden ze hebben van het werk als leraar. Ik vertel bijvoorbeeld hoe mijn werkdag eruit ziet. We laten filmpjes zien en gaan in op alle vragen.’
Als het kwartje valt
Suzanne merkt op dat het voor scholieren moeilijk is zich voor te stellen om voor de klas te staan, omdat ze zo kort geleden zelf nog op de basisschool zaten. En er zijn de nodige misverstanden: ‘Sommigen denken dat je werkdag ophoudt als de school uitgaat. Of dat het niet zo goed verdient. Anderen vinden het een eye opener dat je ook iets met sport kunt doen, zoals gymleraar worden. Je merkt dat bij sommigen echt het kwartje valt: dit is een mooi beroep.’
Snuffelstages
Presentaties geven in de klas is niet het enige wat de Talentscouts doen. Ze draaien ook mee met LOB-uren, staan op informatiemarkten, doen speeddates met 4e klassers en sluiten aan bij de roadtour van Skills voor de klas, van de campagne Werken in het onderwijs. In deze bus doen leerlingen een escaperoom en kunnen ze na afloop antwoorden op hun vragen krijgen van de Talentscouts. Suzanne denkt dat de snuffelstages, die de samenwerkende schoolbesturen aanbieden, een succesfactor is voor dit project. ‘Scholieren mogen dan een dag meelopen op een van de basisscholen. Ze kunnen alles vragen aan de leraar of pabo-student en zien met eigen ogen hoe veel erbij komt kijken! Ik vind dat belangrijk omdat ze zodoende een goed overwogen keuze kunnen maken voor een vervolgstudie.’
Effect
Het effect van de Talentscounts is moeilijk af te lezen aan het aantal aanmeldingen bij de pabo. Wat ze wel merken, nu de contacten met de vo-scholen goed lopen, is dat er veel nieuwe aanvragen binnenkomen voor presentaties en snuffelstages. Suzanne: ‘We hebben er dit jaar al 30 op de planning staan. Ook bijzonder is dat op een van de vo-scholen een apart pabo-profiel is ontworpen. Vo-leerlingen kunnen daarin alvast extra vakken doen die nodig zijn voor de pabo-toelatingstoets. Ik hoop dat dit zaadje door onze inspiratie is gaan groeien!’
We doen dit samen
Als Talentscout en enthousiaste leraar vindt zij het belangrijk dat po- en vo-scholen meedoen om het onderwijs te promoten. ‘Je hebt er helemaal niet zo veel voor nodig. Wat promotiemateriaal, tijd en budget natuurlijk. Wat het succesvol maakt is dat er goede afspraken zijn met de deelnemende schoolbesturen. We zijn geen concurrenten van elkaar, we doen dit samen.’
Bron: interview door Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs