Vakmanstad en Dagprogrammering
Rotterdam Vakmanstad is een stichting die educatieve programma’s ontwikkelt en uitvoert. Op diverse scholen verzorgt Vakmanstad lessen in het kader van Dagprogrammering. Directeur Rachid el Ousrouti vertelt bevlogen over het vergroten van kansen in een dynamische wereld met het lesprogramma waarin gezondheid, duurzaamheid en talentontwikkeling centraal staan.
De oorsprong van Rotterdam Vakmanstad ligt bij filosoof en wetenschapper Henk Oosterling. Hij ontwikkelde een integrale visie voor duurzaam onderwijs dat beter aansluit bij de arbeidsmarkt. El Ousrouti: “Om je straks staande te houden in een arbeidsmarkt met nieuwe technieken en nieuwe beroepen moet je nu investeren in de opleiding, te beginnen bij het basisonderwijs.”
Doen-denken
Vakmanstad leert kinderen wat een gezonde en duurzame leefstijl is. Dat gaat over een gezond lichaam, sociale vaardigheden en zorgvuldig omgaan met de wereld om je heen. Dit is gebaseerd op de ecosociale cirkel. “Bewegen, verbouwen, koken, eten en reflecteren”, verklaart El Ousrouti. “Dat zie je terug in ons programma Doen-denken. Het is een samenhangend pakket van vijf leerlijnen: Judo & Aikido, Gezond met kook- en smaaklessen, Groen met tuin- en natuurlessen, Techniek en Filosofie. Met judo en aikido werken kinderen aan hun mentale en fysieke ontwikkeling, en aan hun eigenwaarde met respect voor de ander. Ze moeten gezond eten. De ingrediënten voor die maaltijden vinden zij in de tuin. Tijdens de technieklessen ontdekken kinderen spelenderwijs hoe ze dingen kunnen maken en besturen. Ze doen kennis op van materialen, gereedschappen, elektriciteit en programmeren. Bij de filosofielessen leren kinderen discussiëren en samenwerken. En in alle leerlijnen zit taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling verweven.”
Doorontwikkelen
El Ousrouti geeft aan dat het lesprogramma goed doorontwikkeld is: “We hebben het samen met onze professionele vakdocenten vormgegeven en het staat als een huis. Toch blijven we altijd onderzoeken of we mooie dingen uit het programma nóg beter kunnen maken. Neem bijvoorbeeld ouderbetrokkenheid, een heel belangrijk onderdeel van ons programma. De kinderen krijgen vanuit de lessen conversatiestarters mee zodat ze met hun ouders kunnen praten over wat zij op school gemaakt en gedaan hebben. Daaruit groeit ouderparticipatie. Door de interesse in het lesprogramma vragen ouders of zij kunnen helpen. En dat kan zeker! In de tuin en vooral in de keuken dragen ouders hun steentje bij. Vorig jaar werkten ouders zelfs mee aan een kookboek met recepten van thuis. Het boek is mooi geïllustreerd met tekeningen van de kinderen. Zo kan vanuit de tuin- en kooklessen een community ontstaan.
Wij willen kinderen leerplezier geven, successen laten ervaren en rolmodellen bieden. Met onze vakdocenten brengen we techneuten, filosofen en chef-koks de school in. Zo komen de kinderen in aanraking met andere achtergronden en andere passies en kunnen ze uitvinden wat bij hen past. We doen dat op de basisscholen waar wij actief zijn, maar met het ‘Vakhuis’ hebben we ook een programma voor het voortgezet onderwijs, gericht op techniek, media en gezondheid.”
Tot slot nodigt El Ousrouti scholen uit: “Vakmanstad is actief op diverse scholen, maar heeft de capaciteit om bij een groter aantal scholen in Rotterdam de leerlijnen of naschoolse activiteiten uit te voeren. Dan kunnen we nog meer kinderen laten ontdekken wie ze zijn en waar hun talenten liggen.”