Van bouwkunde naar voortgezet speciaal onderwijs
‘Hoe kan ik complexe onderwerpen zo brengen dat vso-leerlingen het snappen?’
Michael Hermelijn (33)
‘Als een leerling die een moeilijke dag heeft gehad toch met een glimlach de les uitloopt, vind ik het een geslaagde dag. Of als een leerling die behoorlijk gefrustreerd was, omdat er iets niet goed ging, toch iets heeft opgestoken en zegt: “Hé meneer, dit was leuk om te leren.” Ik merk dat ik op de vso echt iets kan betekenen voor de leerlingen. Het zijn leerlingen die makkelijk misbegrepen worden. Omdat het kleinere klassen zijn, bouw ik een goede band met elke leerling op. Dat is juist ook nodig om verder met ze te komen; ik heb tijd voor iedereen en dat interpersoonlijke geeft me energie.’
‘In 2018 heb ik een opleiding bouwkunde en een masters bouwtechnologie afgerond aan de TU Delft. Daarna kreeg ik als kennismigrant een zoekjaar. In dat jaar heb ik helaas geen werk kunnen vinden. Via een Japanse zwaardvechtschool (dojo) in Delft ben ik op het pad van het voortgezet speciaal onderwijs (vso) gekomen. Ik ben daar in 2009 begonnen als leerling en ben gegroeid tot assistent docent en plaatsvervangend docent fysieke weerbaarheid en traditioneel zwaardvechten. Onze dojo is verbonden met het Pleysier College Delft, een school voor vso en ik vind het leuk om deze groep kinderen iets te leren.’
Specialist in één vak
‘Via de dojo kwam ik in contact met de techniekdocent van het Pleysier College. Ik bood hem aan te helpen als hij extra handen nodig had voor zijn lessen. Dat vond ik fijn om te doen. Hij stelde me de vraag: “Michael, waarom word je geen voltijd docent op het vso?’ Mijn interesse was gewekt en ik bezocht een informatiedag voor zij-instromers van de gemeente Rotterdam. Op die manier ben ik in contact gekomen met Rotterdamse schoolbesturen en vanaf het eerste moment had ik een klik met Yulius Onderwijs. Ik heb bewust voor het voortgezet onderwijs gekozen: met mijn academische studie wil ik niet alle vakken geven, maar specialist zijn in één vak. Dan kan ik mijn kennis bijhouden en me verder verdiepen en mezelf blijven ontwikkelen.’
Gesprekken die ergens over gaan
‘Vanuit het zwaardvechten kende ik de doelgroep van het vso en werken met deze jongeren spreekt me enorm aan. In de dojo had ik geleerd mijn stijl van lesgeven aan te passen. Hoe bereik je een leerling die zijn hakken in het zand zet? Hoe motiveer je een leerling als iets niet gaat? De leerlingen op het vso zijn ook wat ouder en daar kan ik beter mee levelen. De kinderen hebben soms stevige meningen en daarover ga ik graag met ze in gesprek. Ik hou wel van een uitdaging en wil deze kinderen die het lastiger hebben graag verder helpen in hun leven.’
Goede begeleiding
‘Na mijn gesprekken met Yulius heb ik meegelopen op twee vso-scholen. Bij Heer Bokel College voelde ik me gelijk thuis bij de docenten en de leerlingen. De school is ook lekker dicht bij mijn huis. Ik heb eerst een paar dagen meelopen met de lessen natuur- en scheikunde en sinds augustus 2022 ben ik officieel gestart op als zij-instroomdocent. Ik word prima begeleid door de werkplekbegeleider van de school, mijn mededocenten, de pabo en Yulius. Een van de orthopedagogen komt regelmatig in mijn les kijken en ik heb goed contact met de wiskundedocent die zelf ook zij-instromer is.’
Leerkrachtvaardigheden
‘Ik geef nu drie dagen les en ga twee dagen naar de het Instituut voor Lerarenopleidingen (IvL) van de Hogeschool Rotterdam. In het begin was het vreemd om weer in de schoolbanken te zitten. Ik vind de verdieping in de vakken natuur- en scheikunde fijn en leer met mijn theoretische achtergrond meer over bijvoorbeeld toegepaste natuurkunde. Ik heb veel aan de lessen pedagogiek, didaktiek, klassenmanagement en leerkrachtvaardigheden. Hoe kan ik complexe onderwerpen zo brengen dat vso-leerlingen het snappen?’
Koppigheid en geduld
‘Wat heb ik als docent meeneem van het zwaardvechten? Koppigheid en geduld. In de dojo had ik een jongen met autisme spectrum stoornis die heel onzeker was: dit kan ik niet, dit wil ik niet. Hij was behoorlijk aan het tegenwerken. Net als leerlingen in de klas kunnen doen. Ik heb geleerd dat er altijd wel een ingang is te vinden. In nam hem in kleine stapjes mee van makkelijke naar iets moeilijker oefeningen. En soms deed ik weer een stapje terug. Nee, ik gooi de handdoek niet snel in de ring.’
Erasmusbrug en Willemsbrug
‘Dit jaar zijn we op Heer Bokel College gestart met jaar een pilot keuzewerkuren, waarbij elke docent een eigen vak geeft. Ik vertel de leerlingen iets over bouwkunde. Op die manier doe ik nog iets met mijn universitaire studie. Vanwege de breedte van deze studie kan ik trouwens ook invallessen geschiedenis en wiskunde geven. Als we het bij natuurkunde over trekkracht heb, gebruik ik iets dat ze herkennen: de Erasmusbrug. Waarom ziet die brug er zo uit? Wat doen die kabels? Bij een les over mechanica pak ik de Willemsbrug als voorbeeld. Ik zit op mijn plek en wil mezelf graag verder ontwikkelen. Ik heb me dit jaar opgegeven om mentor te worden en krijg begeleiding van een ervaren co-mentor. Wie weet ga ik in de toekomst nog een opleiding voor eerstegraads docent doen.’
Overweeg je ook een carrièreswitch naar het onderwijs of de kinderopvang? Klik hier voor meer informatie.