Van kunst naar basisonderwijs
“Ik kan al mijn creativiteit kwijt bij het lesgeven.”
Anne Korten (34), zij-instromer en leerkracht IKC de Lis, groep 6,7 en 8
Wat voor mij een dag met een gouden randje is? Als leerkracht maak ik elke dag iets bijzonder mee. Gisteren hebben we vanwege het mooie weer de rekenles buiten gedaan. Het was “Ren je rot” met rekensommen verspreid over het schoolplein. Ik zag kinderen lekker rennen en rekenen met klasgenootjes; daar werd ik blij van. Als ik wat langer voor de bovenbouwgroepen sta, wil ik ook de stad met ze in. Samen naar het Wereldmuseum lijkt me echt te gek. Leerkracht is een liefdevol beroep. Het is zo fijn als je ziet dat het kwartje opeens valt bij een kind. Kinderen zijn ook zo dankbaar en dat uiten ze heerlijk recht voor z’n raap.
Na de middelbare school in Venlo ben ik in 2008 verhuisd naar Rotterdam. Ik was aangenomen voor de Kunstacademie Rotterdam, de Willem de Kooning. De opleiding tot docent beeldende kunst en vormgeving heb ik in 2012 afgerond. Ik heb als kunstdocent stages in het primaire en het voortgezet onderwijs gelopen. Toen ik afgestudeerd was, heb ik een tijdje op een BSO in Delft gewerkt. Vervolgens deed ik een half jaar zwangerschapsvervanging als tekendocent op een middelbare school. Daarna heb ik op verschillende basisscholen gewerkt, waarbij ik zowel kunst- als kookprojecten met kinderen deed.
Band met kind
Na de tijdelijke banen heb ik drie jaar als pedagogisch medewerker op de BSO van Kinderdagverblijf Dikkedeur in Kralingen gewerkt. Ik vond dit leuker dan werken op de middelbare school: ik zag de kinderen vaker en langer en had zorgtaken. Op deze BSO was ik ook activiteitencoördinator. Ik maakte voor mijn collega’s draaiboeken voor activiteiten voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Op een gegeven moment zag ik informatie voorbijkomen over het zij-instroomtraject in het basisonderwijs. Dat leek mij wel wat. Ik werd al vaak juf genoemd en ook al had ik de docentenopleiding voor de middelbare school gedaan, het primaire onderwijs trok mij meer. Waarom? Je maakt de kinderen van je klas elke dag mee en bouwt een band met ze op. Als iemand ’s ochtends de klas binnenloopt, zie je direct al hoe het met hem of haar gaat.
Gelijk voor de klas
Ik ben bij Kind en Onderwijs op gesprek geweest. Een werkleertraject als zij-instromer was voor mij de enige optie, want ik wilde financiële zekerheid. De assessments, de testen, het maken van proeflessen, de oudergesprekken en de proefles voor de klas gingen allemaal goed. In januari 2019 mocht ik met de pabo starten. En ja, ik stond ook gelijk voor de klas: twee dagen zelfstandig en één dag samen met een ervaren leerkracht.
Goede begeleiding
Een coach van Kind en Onderwijs kwam in het begin elke week een ochtend meedraaien op de groep. Daarna hadden we een gesprek over hoe het was gegaan. Ik heb ook een keer een videocoaching gehad. Mijn les was opgenomen en ik kon bekijken hoe ik voor de klas stond. Daar heb ik veel van geleerd. Vanuit de pabo had ik ook een vast aanspreekpunt als ik vragen had of meer begeleiding wilde. Na twee jaar rondde ik de pabo begin 2021 af.
Plek gevonden
Ik heb op de pabo drie stages gelopen: basisschool De Fontein in Rotterdam-Noord, Nieuwe Park Rozenburgschool in Kralingen en Integraal Kind Centrum (IKC) de Lis in het Liskwartier. Op IKC de Lis kreeg ik een vaste aanstelling. Ik heb op deze school echt mijn plek gevonden. Ik heb eerst drie jaar voor groep 1 en 2 gestaan en nu geef ik les aan een gecombineerde klas van groep 6, 7 en 8. Ik vond de switch van onderbouw naar bovenbouw groot, uitdagend en vooral ook erg leuk! De directie en de IB’er stonden achter me en geloofden in mijn capaciteiten.
Creatief met thema’s
Wat ik zo aantrekkelijk vind aan het onderwijs? Ik kan al mijn creativiteit kwijt bij het lesgeven. Het thema van de Kinderboekenweek 2023 is “Bij mij thuis”. Daar hebben we een eigen thema aan gekoppeld: “Bij jou, bij mij”. Voor mijn groep heb ik zelf een klein project geschreven voor dit thema. De lessen gaan onder meer over culturele diversiteit in de klas en gewoontes en tradities vanuit jouw familie, geloof en cultuur. Ook komt de geschiedenis van jouw huis aan bod. Heerlijk zo’n project!
Harry Potter
Ik speel graag in op de nieuwsgierigheid van kinderen. Ik heb een keer “Harry Potter” op onze dagplanning gezet onder het vak taal. Alleen de naam en meer niet. Leuk om al die vragen te horen: juf, wat gaan we doen? Uiteindelijk hebben de kinderen bladzijden uit het boek gekregen. Ze mochten woorden uitkiezen die ze leuk of interessant vonden. Alleen de woorden die zij onderstreept of gearceerd hadden, droegen ze voor aan de klas als gedicht of kort verhaal. Door aan te sluiten op hun belevingswereld werkten kinderen met plezier aan taal.
Kansen voor ontwikkeling
Op school krijg je voldoende kansen om jezelf te blijven ontwikkelen. Ik ben inmiddels ICT-coördinator. Als een collega bijvoorbeeld problemen heeft met een Digibord, dan zorg ik dat alles weer werkt. Samen met de directrice heb ik een nieuwe gebruiksvriendelijke school-app uitgezocht. Verder ben ik schooljournalist: ik houd onze website en de social media bij. Ik zit ook in de IKC-raad, een medezeggenschapsorgaan. Vanuit Kind en Onderwijs worden er regelmatig bijeenkomsten en workshops georganiseerd en als iets me aanspreekt ben ik van de partij.