Werk maken van loopbaanleren

Evelyn Zuiderwijk
24 januari 2017

De gemeente Rotterdam maakt serieus werk van loopbaanleren. Om dit op de scholen

te promoten en ondersteunen zijn twee ambassadeurs loopbaanleren elke dag op

pad. Een van de twee is Evelyn Zuiderwijk: ‘Ik ga dit jaar langs alle basisscholen in

Rotterdam. Mijn collega Karin Lameijer richt zich vooral op het voortgezet onderwijs.’

 

‘De Rotterdamse aanpak loopbaanleren kent drie belangrijke termen: ervaren,

onderzoeken en uitstippelen. Onder ervaren vallen bijvoorbeeld de bliksemstages en

werkbezoeken die kinderen met hun klas doen. Onder onderzoeken valt het digitaal

portfolio en het ontdekken van de talenten van leerlingen. Bij het uitstippelen is de

leerroutekaart per uitstek zeer geschikt. Afgelopen tijd hebben we tijdens meerdere

loopbaan oriëntatie (LOB) bijeenkomsten workshops gegeven over het gebruik van

de leerroutekaart. Deze wordt erg goed ontvangen. Veel scholen gaan er direct mee

aan de slag. Naast de leerroutekaart hebben wij ook een lessenserie ontworpen

voor loopbaanleren binnen het primair onderwijs. Zo brengen we de scholen in de

gelegenheid om het loopbaanleren daadwerkelijk te implementeren binnen hun

onderwijs. Het digitaal portfolio heeft ook een groot aandeel. Dit is echter nog in

ontwikkeling voor het basisonderwijs; in het vmbo hebben ze hier grotere stappen in

gemaakt. Als laatste is de Rotterdamse LOB-website in ontwikkeling, waar iedereen

de juiste informatie snel kan vinden over wat hij of zij kan ondernemen om aan

loopbaanleren te werken. Kortom, we werken keihard aan loopbaanleren!’

Voor meer informatie: loopbaanleren@rotterdam.nl